Georges Bizet (1838 - 1875)
Carmen
Opera o čtyřech dějstvích
Libreto od Henriho Meilhaca a Ludovica Halévyho na motivy povídky Prospera Mériméeho
Premiéra 3. března 1875 v Opéra-Comique v Paříži.
Mluvené dialogy přepsal Dmitrij Černiakov.
Láska je daleko, jen tak se jí nedočkáš,
Když na ni nečekáš, zjeví se!
Nespoutaná se narodila, nespoutaná i zemře. Tu dělá doutníky, tu pašuje, občas trochu čaruje a často miluje. Dona Josého přiměla k dezerci, podmanila si toreadora Escamilla. Je spojenkyní lásky, toho vzpurného ptáka a cikánského dítěte, které se jí tolik podobá. Jméno : Carmen. Na těchto dvou slabikách postavil Prosper Mérimée povídku, ze které si George Bizet vypůjčil hlavní postavu, jež pak jeho opera proměnila v legendu. Legendu o svobodné ženě, jež šla za svou touhou bez ohledu na konvence, ženě odsouzené zemřít ubodána vášní sžíraným dezertérem. Když se však řekne legenda, znamená to také bezpočet možných interpretací. I když se stala nejhranější operou na světě, umožňuje Carmen ta nejmodernější zpracování, stejně jako každé světové dílo. Koncepce vizionářského režiséra Dmitrije Černiakova slibuje silné emoce – stejně jako Mériméeho povídka ukazuje jeho zpracování Carmen Josého očima. V opojení na milimetr přesného vedení herců a pod hbitou taktovkou Pabla Heras-Casada se znovu rozehrává věčný tanec lásky až za hrob.
http://festival-aix.com/fr
Carmen
Opera o čtyřech dějstvích
Libreto od Henriho Meilhaca a Ludovica Halévyho na motivy povídky Prospera Mériméeho
Premiéra 3. března 1875 v Opéra-Comique v Paříži.
Mluvené dialogy přepsal Dmitrij Černiakov.
Láska je daleko, jen tak se jí nedočkáš,
Když na ni nečekáš, zjeví se!
Nespoutaná se narodila, nespoutaná i zemře. Tu dělá doutníky, tu pašuje, občas trochu čaruje a často miluje. Dona Josého přiměla k dezerci, podmanila si toreadora Escamilla. Je spojenkyní lásky, toho vzpurného ptáka a cikánského dítěte, které se jí tolik podobá. Jméno : Carmen. Na těchto dvou slabikách postavil Prosper Mérimée povídku, ze které si George Bizet vypůjčil hlavní postavu, jež pak jeho opera proměnila v legendu. Legendu o svobodné ženě, jež šla za svou touhou bez ohledu na konvence, ženě odsouzené zemřít ubodána vášní sžíraným dezertérem. Když se však řekne legenda, znamená to také bezpočet možných interpretací. I když se stala nejhranější operou na světě, umožňuje Carmen ta nejmodernější zpracování, stejně jako každé světové dílo. Koncepce vizionářského režiséra Dmitrije Černiakova slibuje silné emoce – stejně jako Mériméeho povídka ukazuje jeho zpracování Carmen Josého očima. V opojení na milimetr přesného vedení herců a pod hbitou taktovkou Pabla Heras-Casada se znovu rozehrává věčný tanec lásky až za hrob.
http://festival-aix.com/fr