Igor Stravinskij (1882 - 1971)
Život prostopášníka
Život prostopášníka
CYKLUS STRAVINSKIJ
Opera o třech dějstvích
Libreto od Wystana Hugha Audena a Chestera Simona Kallmana na motivy díla Williama Hogartha
Poprvé uvedeno 11. září 1951 v divadle La Fenice v Benátkách
Opera o třech dějstvích
Libreto od Wystana Hugha Audena a Chestera Simona Kallmana na motivy díla Williama Hogartha
Poprvé uvedeno 11. září 1951 v divadle La Fenice v Benátkách
Poběžte, mé tužby, staňte se oři, jako žebrák si je osedlám!
Když se Igor Stravinskij usadil po druhé světové válce v USA, objevil cyklus obrazů od anglického malíře Williama Hogharta s názvem The Rake’s Progress, jenž vypodobňuje rozmařilý život prostopášníka v Anglii osmnáctého století a nešetří realistickými a satirickými detaily. Stravinského napadlo z něj udělat operu. Libreto od Audena a Kallmana si do příběhu od Hogartha přidává mefistofelovskou postavu Nicka Shadowa, zatracenou duši mazaného Toma Rakewella. Prostopášník se z křičeného domu přesouvá na aukci, aby nakonec skončil v blázinci. Děj je propůjčený z doby osvícenství, Stravinskij v něm používá prvky opery z osmnáctého století. Hudební jazyk sice lehce připomíná Mozarta, ale také se odvolává na Rossiniho, Verdiho a Handela, jejichž estetiku rozvíjí v hudebním kubismu, který neztratil nic ze své trpkosti. Významný současný divadelní režisér Simon McBurney nám vykresluje nové zpracování “života prostopášníka”, zatímco Eivind Gullberg Jensen odhaluje jednu po druhé vrstvy, které na sebe Stravinskij v partituře navršil mezi pobaveným odstupem a opravdovými emocemi.