fr  /  cz

Arthur Schnitzler Rej – režie Arthur Nauzyciel

Kultura   |  
Nastudování v češtině s anglickými a francouzskými titulky.

Představení

  • 29/01/2023
  • 2/02/2023
  • 3/02/2023
  • 8/02/2023
  • 14/05/2023
  • 16/05/2023
  • 17/05/2023
     

Arthur Schnitzler Rej

Režie Arthur Nauzyciel
Dramaturgie Marta Ljubková
Scéna Riccardo Hernández
Kostýmy Marek Cpin
Světelný design Scott Zielinski
Zvukový design Xavier Jacquot 
Překlad Pavel Novotný

Účinkují: Jana Pidrmanová, Petr Vančura, Jindřiška Dudziaková, Šimon Krupa, Veronika Lazorčáková, Robert Mikluš, Pavlína Štorková, Vladimír Javorský, Gabriela Mikulková, David Matásek

Kdysi skandální hra Arthura Schnitzlera (1862–1931) Rej na jeviště Stavovského divadla právem patří – soubor deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm, napsal autor na samém sklonku devatenáctého století jako rozvířený tanec chtění a touhy v končícím miléniu. Lze ji brát jako zprávu o době, my ji však chápeme jako nadčasovou možnost nahlédnout nejzákladnější lidskou potřebu – potřebu sdílení a blízkosti. Jsme osamělí, anebo se nedokážeme přiblížit k jiným? Zvláštní rituálnost vede k hledání paralel. Pravidelný dialogický text volá po zkoumání toho, jak běží čas. Na první pohled se zdá, že přece víme, o co nám všem jde. Přesto se to pokusíme prozkoumat…

Málo inscenovaný text rakouského dramatika a prozaika nově přeložil Pavel Novotný (1976), básník a germanista, držitel ocenění Magnesia Litera, který se ve své tvorbě zabývá mimo jiné zvukomalebností češtiny. V Činohře se po dlouhé době objeví u nás prakticky neznámé režijní jméno – Rej připravil francouzský režisér Arthur Nauzyciel, výrazná persona francouzského divadla a umělecký ředitel Národního divadla Bretaň (TNB), jehož doménou je vysoce stylizovaný jevištní jazyk a pečlivá práce s literární předlohou. Ostatně všudypřítomná vyprázdněnost vztahů, dnes často redukovaná na prvoplánovou erotiku a pouhý sex, je rovněž téma, které opakovaně otevírá, jeho Dáma s kaméliemi byla ve Francii před pandemií jednou z velkých divadelních událostí a jejíž záznam byl uveden ve Francouzském institutu v Kině 35.


Nastudování v češtině s anglickými a francouzskými titulky.
UPOZORNĚNÍ: V představení se používají kouřové a čichové efekty a reflektor.
Vhodné pro publikum od 15 let.

Inscenace vzniká v koprodukci s Národním divadlem Bretaň (TNB) a za finanční podpory Mecenášského klubu Národního divadla.


Arthur Nauzyciel je režisér a herec. V letech 2007 až 2016 byl ředitelem divadla Centre national de création v Orléans (CADO) a od roku 2017 je ředitelem Théâtre National de Bretagne (Bretaňské národní divadlo – TNB). Vystudoval obor vizuální umění a film a poté v roce 1987 nastoupil na Divadelní akademii Théâtre National de Chaillot v Paříži pod vedením Antoina Viteze. Pravidelně režíruje ve Spojených státech, věnuje se rovněž tanečním a operním představením. V TNB vytvořil jako rezidentní autor představení Dáma s kaméliemi (2018) podle Alexandra Dumase mladšího a Mes frères od Pascala Ramberta (2021). Na tuto sezónu připravuje hru La Ronde (Rej) od Arthura Schnitzlera v Národním divadle v Praze, a obnovené uvedení svého prvního režijního díla Le Malade imaginaire ou le Silence de Molière (1999), v němž se představí Laurent Poitrenaux, Catherine Vuillez a sedm herců z 10. třídy Divadelní akademie TNB. Je rovněž ředitelem Divadelní akademie TNB.


V tisku

Ouest-France | VIDEO Když Théâtre national de Bretagne přiveze francouzskou kulturu do Prahy

L'Œil d'Olivier | Arthur Nauzyciel přivádí české herce do své divadelní hry REJ

Přidejte se k nám


Členská karta Francouzského institutu
Chci se stát členem